Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

American Adventures pt. 2

torsdag 1 juli 2010
Framme i San Francisco!

Resan har gatt bra, trots att den tog dryga arton timmar fran Portland. Langre uppdatering kommer senare!

EDIT:
Nu kommer den längre uppdateringen, från ett Svenskt tangentbord dessutom!

San Francisco, vad kan man säga? Vilken stad! Vilken otroligt vacker stad! Vilken otroligt backig stad, haha!

Vi kom med bussen 09:30 imorse och letade oss snabbt till en taxi som skulle kunna ta oss till vårat hostel. Jag visste att incheckningstiden var vid 12, men det är skönt att lämna alla väskor på hostellet, särskilt när man ska ut och "fjällvandra" i den här staden. Jag plockade med mig allt det viktigaste som jag inte vågade lämna i väskförrådet och så begav vi oss. Först och absolut överst på listan stod frukost. Gärna något med koffein så att man skulle kunna orka med dagen. Viktor svängde in på Subway och plockade en av deras mackor medan jag hittade en liten lokal grocery-story längre upp på kullen på Nob Hill. Ett riktigt fint område för de finaste fina. Mackan var inte snordyr, men den var inte billig och den var framför allt inte från Subway. Dock inget Starbucks eller dylikt så på ovannämnda butik hittade jag "Frappuccino" på glasflaska så det fick duga som substitut för ett tag. Jag lyxade även till det och köpte en glass så att jag verkligen kunde njuta av solskenet.

Vi gick tillbaka till en liten park vi hittat längre upp på gatan för att kunna sitta på bänkar nära fontän och grönområde i solen. Vi satt säkert en timme och jag åt bara halva min macka och sparade resten till lunch. Då vi kollade på klockan och insåg att det var drygt en timme var tills vi kunde checka in så beslöt vi oss för att fortsätta upptäcksfärden. Lättare sagt än gjort, helt ärligt. Det är en RIKTIGT backig stad!

Vi gick till New Russian Hill, ett område för de nyrika, till Fisherman's Wharf, ett område för turisterna, sen så tog vi en taxi tillbaka. Det må verka lite slött, men när vi suttit på en buss i drygt 18 timmar och var ganska sugna på en rejäl powernap så var det ett riktigt bra alternativ istället för alla backar tillbaka.

Vi checkade in, kom upp på rummet och det går inte mer än fem minuter från det att Viktor lägger sig till att han däckar. Stackar'n var helt utslagen. Vi chillade på hostellet några timmar, vi sov om vartannat och utnyttjade internet om vartannat tills vi båda kände oss halvt utvilade och sugna på att hitta på något. Vi tog en tur genom downtown för att kolla på Union Square, butiker och för att utforska. Mitt favoritsätt för att upptäcka en ny stad är att gå bort mig för att sen försöka komma ihåg hur jag gått för att hitta tillbaka. Det finns alltid folk att fråga om man skulle vara helt uppåt väggarna.

In och ut ur butiker och sen tillbaka till hostellet för att boka ett nytt hostel över 4th of July, för då är vårat hostel fullbokat. Vi signade upp oss för middag och gratis vin och ostprovning på kvällen. Maten var riktigt god, särskilt när man var så utsvulten efter att ha "sportat" en hel dag. Vin-och-Ost-aftonen var trevlig och jag socializade runt. Viktor blev helt utslagen och våra planer på att gå ut och ta några öl blev lika med noll. Jag kände själv efter två glas vin (ur plastmuggar, väldigt classy) att Viktor nog hade både rim och reson. Så här ligger jag och bloggar medan Viktor sussat sött sen kvart över tio.

/F

http://www.facebook.com/album.php?aid=187487 (För bilder!)

2 kommentarer to American Adventures pt. 2:

Fröken Stina med ögon så fina sa...

Gött, jag hoppas det kommer upp många fina bilder :D

Gunhildsblog sa...

Jatack, lite uppdateringar vill vi alla ha! =)