Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

American Adventures pt. 7

måndag 26 juli 2010
Dagen F är kommen! Spännande!

Vi tillbringade våra sista dagar här i USA med ett gäng slappa dagar i Hollywood på ett väldigt schysst motell/vandrarhem för att därefter slappa de sista dagarna på stranden i Santa Monica/Venice. Vi hittade tillbaka till det motell vi bott på tidigare och det visade sig att dom hade rum - vårt gamla rum! Kändes nästan lite hemtamt!

Nu är det dock dags! Utcheckning om en timme och sen incheckning om drygt fem timmar - för Fredrik ska flyga! Jajjemän, långflygning på G - hela vägen hem till fosterlandet! Det känns läskigt, spännande och riktigt konstigt! Jag ser dock fram emot middag hos Mormor imorrn och fest i Östersund på Onsdag - snacka om snabba puckar på en gång!

American Adventures pt. 6

onsdag 21 juli 2010
Nu är vi framme i L.A. vilket är resans sista slutmål. Det är nämligen härifrån vi båda flyger på Måndag. Det känns skumt men samtidigt väldigt skönt, det är nog dags att åka hem och rekuperera ett litet tag!

Så vad har hänt sen sist? Ja vi lämnade ondskans högborg och styrde kosan mot Grand Canyon och Arizona. Det var en bra bit, det visste vi, men att det skulle vara SÅ satans långt, det hade ingen förklarat!

Drygt 5,5 timmes bilkörning senare så landade vi i Williams, en liten stad som ligger drygt en timme utanför själva nationalparken. Då det hade hunnit bli sent på kvällen så det fick bli en tidig morgon för en heldag i parken istället för att stressa upp dit för att ändå inte hinna se nått.

Så efter en hel dag där så bar det av "hemåt" mot California! Vi tog oss en bra bit, och jag körde väl drygt totalt 8 timmar den dagen. Snacka om att jag var snurrig när vi landade i militärbasen Barstow och det var dags att checka in.

Nu är vi framme i L.A., staden alla säger är så tråkig, så dålig och händelselös (förutom om man gillar brottslighet och misshandel) så vi hoppas på att ryktena inte stämmer. Vi bor i West Hollywood och ser i princip den beryktade skylten från rumsfönstret, det är ett galet party dygnet runt och nu serveras det snart gratis varmkorv och öl till den sedvanliga Onsdagskaraoken!

American Adventures pt. 5

fredag 16 juli 2010
Vad mycket man hinner med i en bil!

Sen sist jag skrev i Santa Cruz så har vi hunnit med en heldag på Six Flags Magic Mountain, som har några av världens största och häftigaste berg-och-dal-banor, två dagar i Santa Barbara där vi bara glassade och kollade på fotboll, två dagar i Santa Monica i norra L.A. där vi surfade och låg på stranden och nu är vi i dekadensens högborg - Las Vegas.

Staden mitt i öknen - den snabbast växande staden i USA - som har ruinerat folk i åratal. Det är så svårt att förstå för utomstående, men så lätt att inse varför när man väl är här. Blinkande lampor, snygga servitriser, duktiga croupierer, "gratis" sprit, blänkande fasader, roliga ljud och inga klockor eller fönster. Man blir som fast i sin lilla bubbla där allt hänger på den sista "BAR" som rullar fram på skärmen eller det där sista kortet som bara måste komma.

Om det här är det som vi som en västerländsk civilisation håller som vår oas och höjdpunkt blir jag rädd för det vi kallar mänsklighet. Mer förslappad blir man inte än i Vegas.

Galet, men det måste upplevas.

In the meantime, in Canada

tisdag 13 juli 2010
Fredrik och Viktor lever livet i USA, det gör även Camilla, Åsa, Lisa och Anton.. Men Vancouver då?

Ja, här är jag och Oskar kvar. Oskars pappa och ena syster Ida är här, kom i fredags och stannar till på måndag, så 10 underbara dagar i Vancouver. Och vilka dagar dom fått.. Vi har länge läst om värmeböljan hemma i Sverige, men förra veckan kom den till Vancouver också. Tempen har legat kring 30-sträcket hela veckan och nätternas temperatur understiger aldrig 20 grader.. Så det känns att man är utomlands, även om det skulle varit samma hemma i Sverige.

Sen vi sist skrev har det hänt en hel del kan jag tänka mig.. Viktor har varit här i nästan två veckor, Åsa var här i 4-5 dagar och Camilla var här i ungefär 2 veckor innan hon och lisa mötte upp Åsa och Anton i Seattle för att börja deras USA-resa.

Oskar har passat på att boka en hemresa han också, så den 5e Augusti blir jag ensam kille i Vancouver. Då kommer jag bo kvar i min lägenhet med min nya roomie (som fortfarande söks efter, men jag har två kandidater) och Camilla och Lisa kommer bo grannar med oss i deras finfina lägenhet. Hur pass länge jag blir kvar här är inte bestämt ännu, men mitt visum går ut i slutet av Oktober, jag har blivit antagen till Human Recource Program i Kalmar samt har ett rum på G i Åre där jag o Torbjörn kan få bo för en mycket billig peng.. Så vi får se hur det här går!

Jobbet går rätt segt för mig, det är ingen som vill ha konferenser nu på sommaren, så jag har varit och sökt en hel del nya jobb, alla på restauranger.. Jag söker som servitör Och Bartender nu, för så sent som Igår hade jag min första dag på Metropolitan Bartending School, så om 2 veckor kommer jag vara fully licenced bartender, det känns mycket spännnade! Klarade mitt Serving It Right igår och idag har vi blandat rom&cola så det stod det härliga till! Kommer behöva memorera ca 150 olika drinkar för att klara provet nästa torsdag, än så länge har jag väl ett 30-tal klara för mig. Skynda långsamt som det heter!

Annars är Vancouver sig likt, fyllt av underbara människor, en svensk här, en Kiwi här och en aussie där. Oavsett när det blir att jag åker hem vet jag redan nu att jag kommer sakna den här staden något så otroligt mycket.

Later!
/R

American Adventures pt. 4

fredag 9 juli 2010
Amazing! Astounding! Beautiful! Breathtaking!

Det var bara ett axplock av alla superlativ som har yttrats de senaste två dagarna "on the road". Viktor och jag har, tillsammans med Alistair och Keith (två Skottar vi hittade på vårat hostel i San Fran), nu hyrt en bil och brummat runt i Kalifornien. Vi har åkt över de gyllene kullarna som är så torra men så vackra, vi har åkt över stora övergivna fält, vi har åkt genom stora mandel- och pistachodlingar - och vi har framför allt varit i Yosemite National Park. Vilket otroligt vackert ställe! Vi bodde i en liten stuga utanför så att vi snabbt kunde ta oss upp på morgonen och ta oss in till parken. Det kostade bara 20$ för biljetterna in och det var så fantastiskt värt det.

Vi har sett fantastiska vyer, branta dalgångar, höga klippor, vidsträckta skogar, skarpa berg, trollbindande vattenfall och vilda djur. Vi har även blivit totalt uppätna av myggor, men det är en annan historia...

Tillbringade hela dagen där igår och tog sen bilen och körde till Santa Cruz där vi hittade ett motell för 15$/person/natt så det tog vi. Jag är chaufför och det är riktigt roligt! Bilen vi har hyrt är en Nissan Sentra som numera går under namnet "The Beast" och den är lättkörd och trygg.

Nu ska vi ner å prata med managern om att få bo här en natt till och sen ut och göra allt vad man kan göra i Santa Cruz!

American Adventures pt. 3

måndag 5 juli 2010
Vi hinner vara med om väldigt mycket i den här staden!

Vi bytte hostel för någon dag sen, för att vårat förra, som vi verkligen gillade, var totalt fullbokat över 4th of July. Vi visste inte då vi bokat att det var något.. udda.. över vårat nya boende. Vi gick förbi med ett gäng kompisar som sa: "Wow, ska ni bo där? Några på mitt rum sa att det hade varit det värsta dom någonsin bott på..."

Inte jättekul att höra precis när man ska checka in.

Visst det är schabbigt, visst jag känner alla fjädrar i madrassen, visst vår hostelmanager är en hustler som säljer stulna cyklar och andra illegala prylar, visst kaklet hänger halvt om halvt i badrummet och visst dörrarna och väggarna är inte färdigmålade. Men det har karaktär och det som jag, Robin, Jesper och Oskar bodde på i Prag var betydligt värre.

Vi har hamnat med ett par sköna skottar som vi faktiskt planerar att hyra bil tillsammans med så att vi kan hålla nere på kostnaderna och se saker tillsammans, det kommer nog bli svinroligt!

I San Francisco hann vi igår med att åka på en tur i Wine Country (Napa Valley, County och City), i förrgår med att softa och kolla på fotboll, i förr-förrgår var vi en hel dag i Golden Gateparken och strosade runt i den Japanska och i den botaniska trädgården och vi hann även med att vara på ett konstmuseum.

Igår var det 4th of July och stor fest. Massiva fyrverkerier, mycket festande - trodde vi - men alla hade tydligen flytt staden. Idag står inte mycket på schemat, vi ska väl försöka tvätta en sväng tror jag - men imorrn ska vi på Alcatraz! Det blir riktigt spännande!

American Adventures pt. 2

torsdag 1 juli 2010
Framme i San Francisco!

Resan har gatt bra, trots att den tog dryga arton timmar fran Portland. Langre uppdatering kommer senare!

EDIT:
Nu kommer den längre uppdateringen, från ett Svenskt tangentbord dessutom!

San Francisco, vad kan man säga? Vilken stad! Vilken otroligt vacker stad! Vilken otroligt backig stad, haha!

Vi kom med bussen 09:30 imorse och letade oss snabbt till en taxi som skulle kunna ta oss till vårat hostel. Jag visste att incheckningstiden var vid 12, men det är skönt att lämna alla väskor på hostellet, särskilt när man ska ut och "fjällvandra" i den här staden. Jag plockade med mig allt det viktigaste som jag inte vågade lämna i väskförrådet och så begav vi oss. Först och absolut överst på listan stod frukost. Gärna något med koffein så att man skulle kunna orka med dagen. Viktor svängde in på Subway och plockade en av deras mackor medan jag hittade en liten lokal grocery-story längre upp på kullen på Nob Hill. Ett riktigt fint område för de finaste fina. Mackan var inte snordyr, men den var inte billig och den var framför allt inte från Subway. Dock inget Starbucks eller dylikt så på ovannämnda butik hittade jag "Frappuccino" på glasflaska så det fick duga som substitut för ett tag. Jag lyxade även till det och köpte en glass så att jag verkligen kunde njuta av solskenet.

Vi gick tillbaka till en liten park vi hittat längre upp på gatan för att kunna sitta på bänkar nära fontän och grönområde i solen. Vi satt säkert en timme och jag åt bara halva min macka och sparade resten till lunch. Då vi kollade på klockan och insåg att det var drygt en timme var tills vi kunde checka in så beslöt vi oss för att fortsätta upptäcksfärden. Lättare sagt än gjort, helt ärligt. Det är en RIKTIGT backig stad!

Vi gick till New Russian Hill, ett område för de nyrika, till Fisherman's Wharf, ett område för turisterna, sen så tog vi en taxi tillbaka. Det må verka lite slött, men när vi suttit på en buss i drygt 18 timmar och var ganska sugna på en rejäl powernap så var det ett riktigt bra alternativ istället för alla backar tillbaka.

Vi checkade in, kom upp på rummet och det går inte mer än fem minuter från det att Viktor lägger sig till att han däckar. Stackar'n var helt utslagen. Vi chillade på hostellet några timmar, vi sov om vartannat och utnyttjade internet om vartannat tills vi båda kände oss halvt utvilade och sugna på att hitta på något. Vi tog en tur genom downtown för att kolla på Union Square, butiker och för att utforska. Mitt favoritsätt för att upptäcka en ny stad är att gå bort mig för att sen försöka komma ihåg hur jag gått för att hitta tillbaka. Det finns alltid folk att fråga om man skulle vara helt uppåt väggarna.

In och ut ur butiker och sen tillbaka till hostellet för att boka ett nytt hostel över 4th of July, för då är vårat hostel fullbokat. Vi signade upp oss för middag och gratis vin och ostprovning på kvällen. Maten var riktigt god, särskilt när man var så utsvulten efter att ha "sportat" en hel dag. Vin-och-Ost-aftonen var trevlig och jag socializade runt. Viktor blev helt utslagen och våra planer på att gå ut och ta några öl blev lika med noll. Jag kände själv efter två glas vin (ur plastmuggar, väldigt classy) att Viktor nog hade både rim och reson. Så här ligger jag och bloggar medan Viktor sussat sött sen kvart över tio.